HUR STÄRKER VI VÅRA UNGARS SJÄLVKÄNSLA?

Jag tänkte börja med att då och då ha någon som gästbloggar i min blogg. Och först ut är Therese! Vill du också gästblogga i min blogg. Klicka då in HÄR för att läsa mer.

Här kommer gästinlägget som jag tycker är så himla bra att hon tar upp. Man får ofta höra att man inte ska säga ”duktig” för mycket men vad innebär det i praktiken. Här får du en massa användbara tips och råd:

Mitt namn är Therese Kristoffersson, är 30 år och bor i Karlstad med min sambo våra två ungar som i bloggen heter stora W som är 3 ½ år och lilla W som är 1 ½ år. HÄR hittar ni min blogg!

Det här med gästbloggsinlägg är något nytt för mig och det känns JÄTTEKUL att få blogga här hos Sojka!

Det här inlägget kommer handla om något som ALLTID är aktuellt för oss som är föräldrar, nämligen SJÄLVKÄNSLA och SJÄLVFÖRTROENDE och om hur vi förankrar det hos våra ungar! Faktamässigt utgår jag från en föräldrautbildning som jag har gått som heter KOMET, information jag snappat upp från Mia Törnblom samt Jesper Juuls tankar. Naturligtvis är detta utifrån min tolkning!

Det behöver finnas en balans mellan vårt självförtroende och vår självkänsla och gränsen mellan dessa är enligt mig ganska hårfin men oerhört betydande!  Men vad är då skillnaden? Jo, SJÄLVKÄNSLA är kopplat till DEN VI ÄR och SJÄLVFÖRTROENDE är kopplat till det VI PRESTERAR!

Här ser ni några exempel på att ge BERÖM som är stärkande för SJÄLVKÄNSLAN kontra stärkande för SJÄLVFÖRTROENDET! Ser ni skillnaden? I den vänstra spalten så engagerar vi oss i det barnet har gjort och barnet blir SEDD på ett helt annat sätt än i den högra konstaterar där vi enbart att deras prestation var bra! Barn kommer ALLTID att bli bedömda utifrån vad de presterar, framförallt i skolan och i idrottslivet och då kan vi föräldrar finnas där för att skapa en jämvikt mellan självförtroendet och självkänslan!

Enligt Jesper Juul så är framgångsreceptet för att ett barn ska få bra självkänsla dessa två faktorer:

1. Att barnet blir SEDD och BEKRÄFTAD av minst en vuxen i dess omgivning! (vad roligt du ser ut att ha det när du åker rutschkana)

2. Att barnet inte blir utsatt för onödigt mycket oro! (AKTA DIG så att du inte ramlar nu när du åker rutschkana!)

Sammanfattningsvis, det här tror JAG har stor betydelse för våra barns självkänsla:

– GE BESKRIVANDE BERÖM! – ”vad roligt du ser ut att ha det! vad gör bilarna för någonting?”

– GE HIGH FIVES, KLAPPAR PÅ AXELN, TUMMEN UPP! man måste inte alltid använda ord för att bekräfta det barnet har gjort!

– MINSKA NER PÅ ”vad duktig du är!” (jmf med det beskrivande berömmet där du faktiskt engagerar dig i det barnet gör!)

– SE BARNET OCH ÄGNA DIG TID OCH INTRESSE ÅT DET DITT BARN GÖR!

Här hemma har vi en hel del att jobba på! Det är SÅ OERHÖRT ENKELT att slänga ur sig ”ÅH VAD DU ÄR DUKTIG!” istället för ett ”VAD ROLIGT DU HAR DET NÄR DU LEKER MED DINA BILAR!”.

Och för dig som blir fundersam – NEJ DU MÅSTE INTE SLUTA ANVÄNDA ORDET DUKTIG – men börja variera dig! Det tror jag är ett steg i rätt riktning!

Jag önskar er alla en fin dag och GE ERA BARN EN MASSA BESKRIVANDE BERÖM 🙂

Kram Therese

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
stats