Alexandra gästbloggar – Att resa med fyra barn

Har kanske pratat om det förut, och jag vet att det är många som skriver om att resa med barn. Tips och trix för att underhålla barnen på flighten, flygplatser och transferbussar. Jag sitter såklart inte inne på alla svaren men jag tror jag har en ganska bra bild om hur det kan vara att resa med barn och vi har dessutom två små och två större så jag upplever båda världarna.

Förra gången vi reste så upplevde vi att vi hade så mycket packning med oss, så vi drog ner på grejer lite denna gång så vi lyckades faktiskt med att komma iväg med endast två resväskor på oss fyra, dessutom hade vi plats över till blöjor och sådant som vi annars packar i vagnfodralet. Så när vi kände att vi kunde resa så lätt så tog vi bara med en paraplyvagn som jag fick på ett event med Loppi och Lekmer. Så redan där kände vi oss lättade då jag inte ska bära så mycket tungt, dessutom går resväskorna att dra stående på de hjul så det blir enkelt för Tindra och Filip att ta en väska ifall det skulle behövas.

William packade sin egna lilla ryggsäck med diverse olika leksaker, jag sa det till pappa P när vi skulle igenom säkerhetskontrollen… Jag har ingen aning om vad han hade packat i sin väska… Men det gick bra som tur var ;). De stora hade med sig sina mobiler, hörlurar och fick köpa lite godis för att ha under resan. De små köpte vi några tablettaskar för att kunna ha vid start och landning och som små mutor längst vägen. Leksakerna William hade plockad med sig räckte till de båda små så där behövde vi aldrig ta fram mobiler och annat för att underhålla dom. Vi försöker faktiskt hålla ner på det då det bils så mycket av den varan ändå.

Första tiden på flygplatsen gick bra och vi gick på flyget typ sist för att slippa sitta där inne längre än vad som är nödvändigt. Så det tycker jag är ett konkret bra tips till er som reser med mindre barn. Gå på planet typ sist, för det är inte så häftigt att ha dödtiden inne där. Så vi kom iväg snabbt och smidigt och vi gav barnen saker att tugga på för att slippa lock för öronen. Känns som om det trixet också lyckades, även med Juno. När väl maten kom in så fick jag och pappa P äta lite omlott då de små behövde få i sig mer en bara en smula. Det gick också smidigare en vad vi hoppats på, sedan var personalen på flyget också väldigt hjälpsamma med att snabbt komma och hämta upp brickor, glas och skräp så vi skulle ha så lite sådant som möjligt runt oss. Hemresan var dom outstanding med den hjälpen så det kändes väldigt bra.

Nu kom vi till transferbussen, den hade vi redan innan bävat för då det stod att det var två timmar till hotellet. Dock så visade det sig att det blev två och en halv timma då det bussbolag Ving använde sig av hade en polare längst vägen som dom ville gynna så vi stannade en tjugo minuter mitt i resan vilket gjorde att alla våra barn vaknade av det stoppet… Så ett annat tips till er som reser med mindre barn och transfern är uppåt två timmar är att ringa och säkerställa att det är två timmar och inte ytterligare tid som ni sedan får som en trevlig överraskning. Om jag ska ge Ving någon form av kritik så är det just det, och ursäkten dom hade var ju bara löjlig så skärpning på den punkten tycker jag.

Hotellvistelsen tycker inte jag är så mycket att tipsa om, vi körde en hel del på att dom fick äta och dricka vad dom ville bara för att få i sig både vätska och mat så dom klarade sig. Vilket har gått bra, ingen vätskebrist eller liknande. Vi hade förbokat en vagn på hotellet som vi tänkte att vi kunde ha till Juno och den andra tog vi med till William om han skulle behöva den någon kväll, och vad skönt det var med två vagnar. William somnade två kvällar i vagnen och det underlättade ju en massa för oss då vi slapp bära på honom. Så han tog några vilostunder i vagnen med telefonen och en film, så för oss var det perfekt att ha med den där extra vagnen även till William.

Det kommer fler sådana här inlägg framåt, då jag vill skriva om solskydd och sådant också. Eftersom vi har så olika barn och hudtyper så får man tänka lite olika.

Så här kommer några konkreta tips som jag anser att man behöver på en flygresa med fyra barn.

Ett bra handbagage med leksaker eller vad barnen föredrar.
Ipad, iPhone eller vad man har.
Vagn.
Lite små mutor.
Dricka.
Ett glatt humör!

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!